Het is 09 sep 2010 06:22

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
opname "anorexia" 
Auteur Bericht

Antwoord met een citaat
Bericht Re: opname "anorexia"
hey,

even nog wat van me laten horen :)
ben echt blij dat ze hier een pc hebben hoor, in het stuivenberg waar ik 2 weken gelegen had, was dat er ni... was best lastig.
over het algemeen gaat het oke met me.
heb de beslissing genomen om hier te blijven en verder te gaan met de behandeling... al heb ik gisteren en vandaag enorm veel twijfels.
de laatste 2 dagen zijn enorm moeilijk geweest en heb geen manier om het kwijt te raken, ik werkte emotionele toestanden automatisch op mijn eten uit, ik ging ofwel extreem veel eten ofwel nog minder of super veel klooien met mijn eten enzo...
hier kan ik niks en moet ik alles opeten punt... braken kan ik nog wel doen hier ja, maar da ze me betrappen... pfff amai dan!
dus ik geraak die gevoelens ni kwijt en blijf der mee rondlopen.

gisteren bezoek gekregen van mijn vader, ik keek er wel naar uit, wist wel dat het moeilijk ging zijn, maar dacht dat ik het aan zou kunnen...
we gingen hier in tienen wat wandellen, erna ergens drinken en eerste conflikt ontstond, ik wou een cola light en hij bestelde een gewone cola voor me, eerst ruzie enzo, erna had ik het flesje genomen en naar de wc gegaan, alles in de wc gegoten... (waarom geen idee, moest er een vriendin bij zijn zou ik het niet gedaan hebben, was mijn vader die me zit te controleren en daar kan ik niet tegen)... dan had hij erna een ijsje gekocht voor me, had ik alles gwn laten smelten (normaal mogen we niets eten, enkel onze paketten en verder niks), toen neep hij zo is in mijn benen en zei hij: ik voel het al (ja hallo, ik weet dat ik dik aan het worden ben, wrijf het er maar in wrm ni?)... toen we weer hier waren zei hij tegen de begeleiding: ze ziet er al veel beter uit! (ben op 2 dagen 2 kilo aangekomen, da is ni normaal, zeggen de begeleiding hier ook, ze gaan nog afwachten maar als ik zo snel blijf stijgen een zout-arm dieet zodat ik weer afval, maar snap je dat ik me enorm slecht voel omdat ik zo snel ben aangekomen? zit hij te zeggen: ze ziet er al beter uit!, toen ik 55 woog was hij de persoon dat ik te dik was en ik op dieet moest gaan he, nu dat ik anorexia heb zou ik ineens wel weer 51.8 mogen wegen zeker? sorrie, mij maak je ni wijs dat ik dan ook ni dik ga zijn hoor...)
nu ja oke, daar voelde ik me al zo rot over, dan mijn broer...
ik weet al ongeveer een 3 jaar dat die drugs gebruikt enzo, mijn pleegmama had da gevonden in zijn portemonee (zakje cocaine) zaterdag.
ik zei tegen mijn papa, ik snap da jullie ongerust zijn enzo, maar laat die gwn doen, ik weet da al langer en met heel onze vriendenkring gezecht da hij moet stoppen maar dan doet die da harder! dus laat die... ik heb ooit gezegt, da je da doe, jou probleem maar over x aantal jaar kunnen wij je begrafenis regelen, ik zal wel aanwezig zijn maar denk ni da ik 1 traan zal laten! en werd papa boos omdat ik dat tegen hem gezecht had... (sorrie, het is mijn broer maar hij wilt geen hulp dus is het zijn eigen schuld he...)
dan mijn zus, die belde me (echte famillie)... zei ze zo: elke, wrm hore we niks meer van u, met sonny (mijn broer) hebben we wel contakt...
mijn broer is altijd perfect geweest en ik de snotneus, mijn broer heeft diploma, vast contrakt,... en ik niks! hij doe alles goed en ik alles fout in haar ogen... maar ik was wel de persoon die bomma bleef bezoeken enzo, mijn broer keek der nooit naar om! toen bompa gestorven was zei hij zo: ja elke, je moet ni wenen, straks zijn er koffiekoeken! tjeezes... ik heb me steeds schuldig gevoeld om zijn dood, is gestorven in 2004, hij lag in het ziekenhuis en wou mij nog zien, wou me nog spreken, kwamen 5 minuten te laat...
dus ja, ben boos, jaloers,... weet ni hoe ik me voel, slecht da weet ik wel! en ja, ik kon controle houden, en ik zag er goed uit, ik kreeg complimenten, mensen zeiden da ik hun voorbeeld was, maar was wel toen ik 43kg woog he... dus dat nemen ze me ook af...
ja sorrie, ben hier aan het doordrammen, weet het gwn niet meer... sorrie voor dit zeik bericht...

groetjes Elke

14 jul 2008 19:07
Meld dit bericht
Profiel

Antwoord met een citaat
Beste,

eerst en vooral zijn dat geen 'zeikberichten'. Niets van de posts hier zijn dat. Allemaal hebben ze hun inhoud. Dus zeker niet gaan denken dat wij het zeikberichten of wat dan ook vinden.

Voor de rest: je papa is bezorgd om jou. Wat normaal is, alleen komt dit niet altijd zo over, al zal het je wel opvallen als je erop let. Je bent zijn dochter he! Hij geeft superveel om jou. Akkoord, hij mag niet voor jou beslissen zoals een cola in plaats van een cola light of een ijsje kopen of gelijk wat. Hij moet jou laten beslissen. Maar hij wil gewoon iets voor je doen, omdat hij jou ook wil helpen, als ouder. En aangezien hij je niet veel kan helpen doordat je begeleid wordt. Ook zei hij waarschijnlijk tegen de verzorgers 'ze ziet er al veel beter uit' om toch nog een rol te hebben in het hele 'proces' toch nog het gevoel te hebben, iets te kunnen zeggen of doen. Dat hij jou niet aan jouw lot overlaat bij die mensen.

Vervolgens jouw broer die drugs gebruikt: als je broer nog altijd weigert te stoppen als zijn ganse vriendenkring ertegen is, dan is hij eigenlijk, een ego, omdat het ook hen schaadt. Drugs vreet aan je. Onbewust, maar het vreet. Idem met roken, je vrienden lijden er ook onder als je er een rookt in hun buurt. Of je een traan zal laten of niet om hem als hij sterft is een persoonlijke keuze. En akkoord, het gaat om je broer, je familie. Maar toch is dat jouw eigen keuze. Dus in die zin mag je vader jou niet berispen. Maar aan de andere kant is jouw vader ook het hoofd van jullie gezin, dus moet hij zorgen voor de samenhorigheid ervan. Dus moet hij zo'n uitspraken eigenlijk tegenspreken...

Verder vinden wij het super van je, dat jij ondanks de desinteresse van de rest van je familie, je toch jouw bompa bleef bezoeken. Daar is meer moed, kunnen en liefde voor nodig dan om hem te negeren. Veel meer. Je moet die 'inspanning' niet zien als iets dat je gedaan hebt voor de anderen, maar voor jezelf en voor je bompa. Want zonder jou was je bompa waarschijnlijk veel eerder gestorven. Dus in plaats van te denken 'de anderen keken niet naar hem om' moet je denken 'ik was er voor hem'. Akkoord, zij moesten ook naar hem omgekeken hebben, maar misschien klinkt het cru, maar daar is het nu te laat voor. Jij moest het doen voor je bompa, niet om je zus te kunnen verwijten later en wij denken dat jij het ook deed voor je bompa.

Tot slot had ik graag nog gezegd: het gaat erom dat jij zelf bepaalt voor wie je een voorbeeld moet zijn. Niet de groep die bepaalt of jij een voorbeeld voor die groep moet zijn. Je bent een individu: maak je eigen keuzes.

Veel succes,
Het LuisterendOor-Team

14 jul 2008 21:52
Meld dit bericht
Profiel
Beheerder

Antwoord met een citaat
Beste Elke,
ik ben een tijd het forum uit het oog verloren, maar nu ik er weer terug ben wil ik ook enkele woorden kwijt.
Allereerst proficiat met datgene wat je al bereikt hebt. Ik ben blij dat jezelf hebt laten opnemen en dat je ook beseft dat een leven zonder dat gedoe rond afvallen veel aangenamer is.

Net zoals Daklha al zei is het jammer dat je vader zo reageert, maar het is wel een normale reactie. Hij test je nu ook een beetje door dat ijsje te kopen en je een gewone cola te kopen. Hij wil ook door een gewone cola te kopen laten zien dat daar niets mis mee is om het te nemen.
Misschien was het hij die ooit gezegd heeft dat je te dik was, maar zag hij jou daarom minder graag? Heeft er jou iemand ooit minder graag gezien omdat je iets dikker was?
Probeer ook niet steeds de link te leggen wanneer iemand je aanraakt op je been of op je buik, dat dit is met de gedachte dat je dik zou zijn.
Je bent nog steeds op een normaal gewicht en als je 55 weegt dan heb je het perfecte gewicht, als we in maatstaven gaan uitrekenen.
Vecht verder Elke, want het is het waard om dit te overwinnen. Wat doet het er eigenlijk toe hoeveel je weegt? Verandert dit iets aan wie je bent? Zoals ik al eerder zei : Of je nu 42, 50 of 55 weegt, daaruit gaan de mensen rondom je geen beoordeling maken over wie je bent en hoe graag ze je zien. Alleen jij maakt een beoordeling over jezelf.

Natuurlijk is het nu niet leuk om zo gecontrolleerd te moeten bijkomen, maar besef dat eens je jezelf tevreden kan stellen met een normaal gewicht, je zelf weer de controle hebt. Met controle bedoel ik dan niet dat je weer kilo's gaat afvallen, maar dat je je gewicht gewoon kan houden zoals het is. Zij laten ginder niemand overgewicht aankweken, maak je daar maar geen zorgen over. En eens je op je normale gewicht zit zal je daar als je niet overdreven eet (overdreven zoetigheden en etc.) en niet hele dagen in je bed blijft liggen, ook op dat gewicht blijven.
En het is zo dat als je te weinig weegt en je gaat weer meer eten (beter gezegd : gezond en nonrmaal eten), ineens veel bijkomt. Dat is ook een teken dat je lichaam dit hoognodig vond.

Je laat de pro-ana's niet in de steek. Persoonlijk vind ik je een beter voorbeeld wanneer je kan vertellen hoe het leven beter is als je tevreden bent met je lichaam, dan dat je continu op alles moet letten. Mijn grootste wens is nog altijd dat al deze mensen op pro-ana's sites het besef hebben dat datgene wat ze doen niet datgene is wat hen echt gelukkig maakt en waar alles rond draait.
Als wij op Luisterendoor iemand met een eetprobleem in ons bestand krijgen, dan is er niets zo aangenaam dan hen verhalen te laten lezen van mensen die hun probleem overwonnen hebben.
Ooit, wanneer zij iets van besef hebben over hun ongezonde levenswijze, dan zullen ze denken aan degene die veel gelukkiger geworden zijn door het te overwinnen. En als iemand je zegt dat je geen karakter hebt of wat dan ook, omdat je van je eetprobleem af bent, dan spreken ze niet de waarheid. Je hebt pas karakter wanneer je van zo diep komt en weer helemaal omhoog tot de vaste grond klimt. Er is niets zo moeilijk als uit die afgrond komen, maar het leven daarboven is zo groen en mooi dat het de beklimming waard is.

Ik vind het ook fijn dat je je bompa zo bent blijven bezoeken. Dat gaan er niet veel je na doen, en het zal zeker iets zijn wat je bompa veel aan gehad heeft. Probeer daarom ook voor je bompa deze strijd te winnen. En ook voor je broer, want je broer gaat ook een zekere strijd aan met zijn drugsprobleem, en door te laten zien dat als je voor iets vecht een mooie uitkomst kunt bereiken, gaat hij misschien ook nadenken over zijn probleem.
Zeg het ook tegen hem dat jij vecht voor je probleem, maar dat hij ook sterk genoeg is om voor zijn probleem te vechten.

Veel sterkte Elke. We staan je bij in deze strijd en zullen aan het einde van de lijn samen met jou victorie kraaien.

17 jul 2008 12:22
Meld dit bericht
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2